پارچه کیسه هوای خودرو بومی شد ، کاهش نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها

به گزارش دوست بلاگ، خروج کنترل نشده گاز از کیسه هوای خودرو باعث صدمه دیدن سرنشینان می گردد؛ بدین ترتیب یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها را به حد صفر کاهش داد.

پارچه کیسه هوای خودرو بومی شد ، کاهش نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد کریمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مدیر عامل شرکت نیوساد آب تراوا گفت: کیسه های هوای خودرو ازجمله تجهیزات ایمنی هستند که همراه کمربندایمنی از تلفات و صدمات وارده به سرنشینان خودرو در هنگام تصادفات به میزان زیادی می کاهند.

وی اضافه کرد: پارچه کیسه هوای خودرو یک منسوج فنی محسوب می گردد که بافت و پوشش دهی آن احتیاج به دانش فنی و مهندسی دارد. هنگام وقوع تصادف، کلیه فرآیند تشخیص، بادکردن و تخلیه کیسه هوا در مدت زمان بسیار کوتاهی، کمتر از یک دهم ثانیه صورت می گیرد. در اثر انفجاری که رخ می دهد، کیسه هوای خودرو منبسط و از گاز های داغ با دمای بیش از 900 درجه سلسیوس پر می گردد. واضح است که پارچه تشکیل دهنده کیسه هوا باید دارای خواص منحصربه فردی از لحاظ فیزیکی، مکانیکی و حرارتی باشد تا تحمل فشار و حرارت زیاد ناشی از گاز داغ و همچنین ضربه واردشده از طرف سرنشین را دارا باشد.

وی ادامه داد: شرکت دانش بنیان نیوساد آب تراوا با تکیه بر دانش فنی متخصصین خود و فناوری ها و امکانات فراوریی موجود در کشور توانسته است برای اولین بار فراوری این محصول را در مقیاس تجاری انجام دهد.

کریمی با بیان اینکه داخلی سازی این محصول علاوه بر کارآفرینی و اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، باعث می گردد بخشی از ظرفیت خالی بافندگی و تکمیل صنایع نساجی بکار گرفته شده و بدون انجام سرمایه-گذاری جدید، فراوری این محصول در داخل کشور امکان پذیر گردد، بیان نمود: در حال حاضر پارچه کیسه هوای خودرو کاملا وارداتی بوده و از کشور هایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی و آلمان تامین می گردد.

وی با اشاره به فراوریات خود در نیوساد آب تراوا گفت: پروژه طراحی، فراوری و بومی سازی پارچه کیسه هوای خودرو در سال 1392 طی قراردادی که بین دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت ساپکو منعقد شد، شروع و منجر به فراوری این محصول در مقیاس نیمه صنعتی شد.

کریمی اضافه کرد: حصول فراوریی توسط آزمایشگاه های مرجع داخل و خارج از کشور ارزیابی و کلیه آزمون های کیسه هوای دوخته شده نیز با موفقیت همراه شد. در نهایت این محصول توسط شرکت ساپکو مورد تایید نهاده شد.

وی با بیان اینکه طی سال های 1393 تا 1397، با وجود پیگیری های مکرر، شرکت های خودروساز حاضر به همکاری برای فراوری انبوه پارچه کیسه هوا نشدند، بیان نمود: در سال 1397 شرکت صنایع فراوریی کروز طی تفاهم نامه ای آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در فرایند فراوری محصول و خرید آن اظهار داشت.

کریمی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه، فراوری پارچه کیسه هوای خودرو با استفاده از ماشین آلات و فناوری های موجود در کشور شروع شد و تا به امروز پارچه مورداحتیاج برای تجهیز بیش از 3000 خودرو (کیسه هوای راننده و سرنشین) در اختیار این شرکت نهاده شده است.

قابلیت نفوذپذیری هوا و گاز ها از پارچه کیسه هوا

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت های این پارچه ها خاطر نشان کرد: قابلیت کنترل نفوذپذیری هوا و گاز ها از پارچه کیسه هوا عامل مهمی است که باید در طراحی ساختار پارچه کیسه هوا مدنظر قرار گیرد. پس از پرشدن کیسه، گاز نیتروژن باید در مدت زمان مشخصی از سوراخ های تعبیه شده روی کیسه خارج گردد.

وی ادامه داد: خروج کنترل نشده گاز، باعث صدمه دیدن سرنشین می گردد؛ از اینرو وقت زیاد و دانش تخصصی فراوان برای بهینه سازی مرحله پوشش دهی پارچه در مقیاس صنعتی صرف شد و بدین ترتیب نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها به حد صفر کاهش داده شد. ایجاد پوشش بسیارنازک و یکنواخت بر روی پارچه علاوه بر افزایش کارایی محصول، صرفه جویی ارزی و کاهش قیمت تمام شده محصول را به همراه دارد.

کریمی با بیان اینکه توسعه این محصول از خروج ارز از کشور جلوگیری می نماید؛ اعلام کرد: درحال حاضر عمده خودرو های فراوریی در کشور های پیشرفته، علاوه بر کیسه های هوای جلویی مجهز به کیسه های هوای جانبی، کیسه های هوای محافظ زانو، کیسه های هوای محافظ سر، کیسه هوای محافظ عابرین پیاده و سایر کیسه های هوا برای سرنشینان عقب هستند؛ بنابراین احتیاج به این محصول در آینده گسترش می یابد و فراوری اقتصادی محصول حمایت های اقتصادی و توجه وزارتخانه صمت و سایر نهاد های مرتبط را می طلبد.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 5591

به "پارچه کیسه هوای خودرو بومی شد ، کاهش نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارچه کیسه هوای خودرو بومی شد ، کاهش نفوذپذیری پارچه در برابر گاز ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید