عوارض مسمومیت آلودگی هوا را با علائم کرونا اشتباه نگیرید

به گزارش دوست بلاگ، فوق تخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: عوارض کرونا با آلودگی هوا تقریبا یکسان است با این تفاوت که کرونا معمولا اختلالاتی همانند از دست دادن حس بویایی و چشایی را به دنبال دارد.

عوارض مسمومیت آلودگی هوا را با علائم کرونا اشتباه نگیرید

به گزارش خبرنگاران از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا فاطمی با تاکید بر این که برای تشخیص بین مسمومیت ناشی از آلوگی هوا یا ابتلا به کرونا باید به پزشک مراجعه کرد، اضافه کرد: آلودگی هوا برای افراد معمولی تغییرات آنی و لحظه ای ایجاد نمی کند بلکه سوزش چشم، سردرد و حالت تهوع از جمله علائم شایع آلودگی هوا در افراد معمولی است.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا می تواند آلرژی و بیماری های زمینه ای در مبتلایان به بیماری های ریوی را تشدید کند.

فاطمی با اشاره به این که افرادی که بیماری های زمینه ای آلرژیک دارند ممکن است آبریزش بینی شدید تری در آلودگی هوا در مقایسه با سایرین تجربه نمایند اظهار داشت: ممکن است تداخل بیماری های زمینه ای همانند آلرژی با آلودگی هوا در این افراد عوارضی مشابه با کرونا داشته باشد.

فوق تخصص عفونی با بیان این که سینوزیت هم می تواند ترشحات پشت حلق را در آلودگی هوا افزایش دهد شرح داد: این نشانه ها وعلائم نباید با کرونا اشتباه گرفته گردد چرا که درافرادی که ریه های تحریک پذیر با آلرژن ها دارند، ممکن است علائمی همانند سرفه، تنگی نفس که از شایع ترین نشانه های ابتلا به کووید 19 می باشد ایجاد گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به این که آب ریزش بینی، سوزش گلو، ترشحات پشت حلق و یا سرفه های تک تک می تواند از دیگر علامت آلودگی هوا باشد گفت: معمولا سردرد های مقطعی و سوزش چشم از علائم شایع کرونا نیست.

وی سرگیجه، عدم توجه و فراموشی لحظه ای را از دیگر علامت های آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: علائم و اختلالاتی که در مغز و اعصاب به واسطه ابتلا به کرونا ایجاد می گردد طولانی مدت است و شاید ماهها زمانبر باشد ولی در آلودگی هوا بعد پاک شدن هوا سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ از بین می رود.

این پزشک اضافه کرد: خلطی که به علت آلودگی هوا از گلو خارج می گردد، سیاه رنگ است، در حالی که که خلط بیمار مبتلا به کرونا معمولا روشن است و چنانچه عفونی شده باشد، رنگ سبز متمایل به زرد دارد و سرفه های ناشی آلودگی هوا و کرونا تقریبا شبیه به هم هستند.

فاطمی نسبت به قرارگیری طولانی در معرض آلودگی هوا خصوصا در افراد در معرض خطر هشدار داد و اضافه کرد: اگر چنانچه مدت آلودگی هوا طولانی و پایدار باشد، ممکن است عوارضی همانند سکته های مغزی را نیز در پی داشته باشد.

وی یکی دیگر از نشانه های کرونا را درد عضلات و قفسه سینه ذکر کرد و ادامه داد: علامت های خستگی، کوفتگی و سرگیجه که نشانه های معین آلودگی هواست را با کرونا اشتباه نگیرید ضمن این که سر دردهای ناشی از آلودگی هوا با مصرف مسکن ها بهبود می یابد، ولی سردردهای کرونا ممکن است به هر مسکنی جواب ندهند.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8748

به "عوارض مسمومیت آلودگی هوا را با علائم کرونا اشتباه نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مسمومیت آلودگی هوا را با علائم کرونا اشتباه نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید