طرح جدید کتاب عروسک ها در کانون کلید خورد

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل کانون، کتاب عروسک قرار است از این پس با همکاری مشترک دو اداره کل نظارت برانتشارات و سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون در سبد خرید کالاهای فرهنگی خانواده های ایرانی قرار بگیرد و از این راه از سازندگان عروسک های سنتی ایران به عنوان حافظان این هنر ارزشمند بومی حمایت گردد.

طرح جدید کتاب عروسک ها در کانون کلید خورد

در این زمینه مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون شرح داد: کار چاپ کتابی با عنوان دوتوک، عروسک کوچک بلوچی در کانون در مراحل پایانی قرار گرفته است اما ساخت عروسک به دلیل مشکل شیوع بیماری کرونا و اهمیت رعایت مسایل بهداشتی کمی با وقفه روبرو شد اما امیدواریم به زودی این عروسک ها هم، آماده و در داخل این بسته قرار بگیرد.

روح الله کاظمی زاده از انتشار یک کتاب دیگر با عنوان یک تجربه زیبای عروسکی اطلاع داد و گفت محتمل است این کتاب را نیز در همان بسته و در کنار عروسک دوتوک ارایه کنیم. نویسنده هر دو کتاب زهره پریرخ است و پژوهش گری آن را افسانه احسانی برعهده داشته است.

به گفته وی این عروسک های سنتی را زنان سرپرست خانوار استان خراسان جنوبی با استفاده از مواد حافظ طبیعت درست می نمایند و قرار است در سه نوبت پیاپی این بسته در شمارگان 2هزار و 500 نسخه و در مجموع هفت هزار و 500 نسخه و در بسته بندی متفاوتی عرضه گردد.

عروسک های بومی و دست ساز دوتوک ریشه در فرهنگ مناطقی از استان های خراسان جنوبی و مناطق بلوچ نشین استان سیستان و بلوچستان دارد و یادآور لالایی ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری است.

هر کودک و زن این روستاها عروسکی می سازد و داستان زندگی اش را در قالب این عروسک روایت می نماید.

قرار است کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در آینده تعدادی از عروسک های بومی و سنتی ایران را در قالب پروژه کتاب عروسک در اختیار بچه ها و نوجوانان قرار دهد.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 6229

به "طرح جدید کتاب عروسک ها در کانون کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جدید کتاب عروسک ها در کانون کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید