آمریکا غنی سازی ایران را نمی خواهد؛ اما زیردریایی اتمی می فروشد

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران، مایک والاس یکی از نمایندگان مستقل مجلس اروپا امروز چهارشنبه در پیامی توییتری تأمین زیردریایی های هسته ای استرالیا به وسیله آمریکا از یک سو و کوشش واشنگتن برای سنگ اندازی در جهت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را نشان از استانداردهای دوگانه این کشور دانست.

آمریکا غنی سازی ایران را نمی خواهد؛ اما زیردریایی اتمی می فروشد

نماینده مجلس اروپا در این خصوص نوشت: ایالات متحده نمی خواهد ایران اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی کند، اما هیچ مسئله ای در تأمین زیردریایی های اتمی خود برای استرالیا که از اورانیوم درجه بمب استفاده می نماید، ندارد- آیا این نقض پیمان منع اشاعه هسته ای است؟ آیا نظم بین المللی بر اساس قوانین ایالات متحده و متحدانش، قوانین را شکل می دهد؟

استرالیا در 16 سپتامبر (25 شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس(AUKUS) شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا فراوری نمایند.

چین پیمان مذکور را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه ای را اتخاذ می نمایند تا از همکاری های اتمی به عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده نمایند.

روسیه نیز ضمن محکوم کردن این پیمان، خاطرنشان کرد که آمریکا با ایجاد ائتلاف هایی مانند آکوس، در پی تضعیف چارچوب های قدیمی و کارآمدی است که به انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) وابسته هستند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11929

به "آمریکا غنی سازی ایران را نمی خواهد؛ اما زیردریایی اتمی می فروشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا غنی سازی ایران را نمی خواهد؛ اما زیردریایی اتمی می فروشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید